Dubai 2017

Ja ni! Då har jag varit ännu en gång i underbara Dubai, ett resemål ni alla borde besöka! Åkte med min klasskompis Paulina för att fira att examen är tre veckor bort, helt ofattbart!

Torsdag: Strax efter 9 gick tåget från Nybro station mot Köpenhamn flygplats och jag fick skjuts dit av pojken min, tur han kunde ställa upp när alla andra jobbade/var i skolan. Vi tog tåget mot flygplatsen, checkade in, lämnade väskorna, käkade lite och flög mot Förenta Arabemiraterna. Landade i ca 35 grader mitt i natten och en taxi (transfer) tog oss och en familj till vårt hotell. Somnade gott! Hotellet heter Hilton Garden Inn - Mall of the Emirates.

Fredag: Började med att stiga upp halv 8, gymmet väntade och därefter frukost! Klockan kvart i 10 gick det en buss från hotellet till stranden som vi åkte med. Tog cirka 15 minuter till Jumeirah Beach Recidence. Efter en heldag på stranden tog vi bussen hem igen vid halv 4 och fixade oss sedan tog Metro till stora shoppingcentret, Dubai Mall där vi började med att äta, vrålhungriga. Blev pizza, gott och billigt haha. Shoppade lite sen åkte vi hem mot hotellet igen, var ganska trötta efter få timmars sömn natten innan.

Lördag: Likadant här, upp vid halv 8, dra till gymmet som för övrigt var mycket fräsht, dock inte så stort utbud men det dög absolut för en vecka, körde mest kondition ändå. Bussen mot stranden men sedan tog vi faktiskt Metron mot Mall of Dubai för att åka upp i Burj Khalifa klockan 14. Åt där sedan åkte mot hotellet och fixade oss samt tog en powernap innan Selma kom till vårt hotell. Hon var också där med sin mamma och var sugen på att följa med oss på en utgång! En kille som Julia och jag träffade förra gången i Dubai körde oss till klubbarna som de flesta var stängda, men till slut hittade vi en som var öppen, där var det dock bara cirka 20 personer men det var bra ändå! Dansade, rökte vattenpipa och drack goda drinkar! På vägen hem tog vi ett nattdopp i det mycket varma havet...

Söndag: Vi räknade med att vara lite slitna så vi satte klockan en timme senare och tog frukosten direkt. Gymmet fick vänta till senare så vi tog bussen till stranden där vi hyrde solstolar för att inte bränna oss när vi skulle vara där hela dagen. Åt lite för dyr mat på hotellet där vi hyrde solstolar, badade och tog det lugnt. Åkte bussen tillbaka, gymmade och käkade sedan på det mindre shoppingcentret där vi bodde. Somnade gott den kvällen.

Måndag: Som rutin, klockan på halv 8, gymmet och frukost. Tog sedan bussen till stranden men metron hem då vi skulle på ökensafari! Skulle bli hämtade halv 3 - 3 på hotellet men blev inte hämtade förrän 4, dock värt att vänta på. Mycket bra upplevelse! Jeeparna tog oss runt i sanddynorna och vi blev lite åksjuka innan vi efter ca en timme bergochdalbana i sanden kom till ett läger mitt i öknen där det bjöds på arabisk taco (?) och buffé. Här provade vi på sandboarding, fick hennamålning, såg solnedgången, fick underhållning, rökte vattenpipa och provade heltäckade kläder, riktigt varmt. Blev avsläppta på hotellet vid 22 och somnade gott.

Tisdag: Rutinerna, ni kan de nu, gymmet - frukost - stranden. En heldag på stranden väntade, men ville inte bränna oss för mycket inför sista pressningen. Brände oss ganska bra ändå , trots massor (!!) solkräm. Tog faktiskt nästan slut på två förpackningar.. Sen fixade vi oss och åkte mot Dubai Mall för sista shoppingen. Åt där och kollade solnedgången nedanför Burj Khalifa. På vägen hem åkte vi förbi marinan och tog lite fina bilder, vackra stad... Sedan hem och sova...

Onsdag: Sista dagen, samma morgonrutiner. På stranden så pressade vi sista chansen i 40+ grader och stekande sol (älskar vädret där!!). Sen åkte vi hem med bussen som vanligt och fixade oss för att käka på det mindre shoppingcentret och sedan packa ihop oss för hemfärd... Somnade strax efter 22.

Torsdag: Upp vid halv 5 (halv 3 svensk tid) för att få frukost på hotellet och bli hämtade för hemresa som gick bra tills det blev lite strul med tågen, ni är väl inte minsta förvånade dock. När jag kom hem väntade Flygande Jacob (favoriträtten) samt pojkvännen.

Hade en superbra resa iallafall, är så otroligt fräsht och fint i Dubai, trots att de bygger mycket. Ökensafari var verkligen en upplevelse i sig, mycket uppskattat! Reserverar mig från felskrivningar men tror det stämmer haha.